او با بیان اینکه کاهش تیراژ و توقف تولید برخی مدلها در افزایش قیمت خودرو تاثیر می گذارد، بیان کرد: کاهش تیراژ خودروهای داخلی، توقف تولید برخی از مدلها و از طرفی افزایش قیمت ارز مواردی بودند که چند روزی است بر روی قیمت خودروها تاثیر گذاشت.
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که چرا برخی مدل ها بیشتر افزایش قیمت دارند و کدام از خودروها این افزایش قیمت را داشته اند؟ گفت: در مدلهای مختلف پژو ۲۰۷ اتوماتیک، بیشترین افزایش قیمت را در بین محصولات داخلی تجربه کرده است؛ همچنین مدل دوگانه سوز پژو ۴۰۵ که در پروسهای از زمان بیشترین تقاضا را داشت و پراید ۱۱۱ مواردی هستند که تا حدودی افزایش قیمت را تجربه کردند.فرزانه گفت: بازار خودرو کشور طبق آمارها و تحقیقات میدانی نیازمند به عرضه یک تا یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در سال دارد که طی آمار ۶ ماه امسال از وزارت صمت، خودروسازان توانستند حدود ۶۰۰ هزار دستگاه تولید کنند که بخشی از این تولید متعلق به خودروهایی است که از قبل در پارکینگ خودروسازان خوابیده است.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه دور از انتظار است تا ۴ ماه باقیمانده تا پایان سال افزایش ناگهانی تیراژ تولید داشته باشیم، گفت: برای سرپا نگه داشتن اقتصاد نیاز است تا کاری انجام داد، وزیر صمت میگویند خودرو تا پایان سال ارزان میشود امری دور از انتظار است. با این گفتهها و دستورات، بازار خودرو نه کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد نه از رکود در میآید و نه به شرایط مطلوبی بر میگردد.
فرزانه با بیان اینکه یک دلیل عمده برای رکود شدید بازار خودرو بلاتکلیف بودن مصرف کننده است، گفت: مصرف کننده با تصور نادرست اینکه اگر واردات خودرو از سر گرفته شود، قیمت خودرو کاهش می یابد که البته تصور نادرستی است، از خرید خودرو جلوگیری می کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/